lördag 12 september 2009

IG I GI

Nej funkade inte den här gången heller, jag är nog helt enkelt inte cut out att vara en dietperson. Till GIs försvar var det ganska enkelt och gott men när det är något jag inte får äta så kan jag inte sluta tänka på just det. (Oftast rostad bröd med smält smör) Jag skulle aldrig kunna ha diabetes eller vara laktosintolerant eller några andra fjanterier..
Äh det är nog bättre att äta med måtta helt enkelt (Note to self - inte äta 6 rostade mackor på en gång..). Dessutom sa BVC-sköterskan att det var en dålig idé att gå på diet när jag ammar och det är ju ett skäl så gott som något att sluta..

Jag firade igår med att baka en limetårta som blev ganska god.
Limetårta
Deg
3 dl vetemjöl
3/4 dl socker
1 tsk vaniljsocker
175 g rumsvarmt smör

Fyllning
3 ägg
2 1/2 dl socker
2 msk rivet limeskal
1 dl pressad limesaft (ca 4 limefrukter)
5 msk vetemjöl

Rör ihop degen och tryck ut i en form med löstagbar botten
Grädda i 200 grader 12-15 minuter
Vispa ägg och socker pösigt och rör ner lime, limeskal och vetemjöl
Häll fyllningen över det förgräddade pajskalet och grädda ytterligare 12 minuter, kakan ska fortfarande vara lös i mitten.
Låt stå 4-5 timmar eller till nästa dag
Pudra över florsocker och servera med bär

Inga kommentarer: