torsdag 1 oktober 2009

Att dricka öl för lånade pengar

Jag säljer studentlitteratur på blocket. Det är roligt att sälja saker som man inte behöver. Jag är ju annars en mästare på att kasta saker, men att bli av med onödiga saker och samtidigt få in lite pengar på kontot är himmelskt. Och så hjälper man ju fattiga studenter att få tag i billigare böcker så att de kan dricka ett par extra öl den här månaden.
För det är så det är! Jag hävdar bestämt att debatten om det låga studiemedlet inte skulle finnas om studenter inte drack så mycket öl och jag tror inte att studenter skulle dricka så mycket öl om de tänkte på att studiemedlet till största delen består av ett lån som ska betalas tillbaka.
I början av min studietid la jag mina pengar på öl, sedan träffade jag Daniel och studentfesterna kändes inte lika lockande längre. Jag flyttade från kollektivet där vi levde på spagetti med salt och började lägga min pengar på mat och resor till Skänninge. Det gick också bra.
Jag hade ett extrajobb under stora delar av min studietid, men jag har aldrig handlat så dyra kläder som då heller. Äh, jag ville bara säga att jag tycker att debatten är fjantig och att man inte ska bli rik på lånade pengar.

Skål för det!

Inga kommentarer: