Dagens Nyheter skriver idag om problemet med barn som handlar fiktiva prylar på internet och blir betalningsskyldiga med riktiga pengar.
35.000 kronor hamnade telefonräkningen på hemma hos den 13-åriga flickan efter att hon, enligt mamman, försökt köpa vänner på nätet genom att shoppa coola prylar i onlinespelet Habbo.
Ja, jag kan se det omoraliska i att det enda som står mellan en 13-åring och en 35.000-kronorsräkning är en kryssruta med en försäkran om målsmans tillstånd. Och visst skulle det vara bra om man lättare kunde överblicka sina telefonkostnader, spärra vissa nummer och sätta en övre gräns för telefonkostnaden som konsumentminister Nyamko Sabuni föreslår.
Det jag saknar i artikeln är en problematisering av föräldraansvaret. Man säger att föräldrarna inte kan kontrollera sina barn under alla dygnets timmar, men det ser jag inte som en ursäkt. Om föräldrarna inte kan kontrollera vad deras barn surfar på för sidor och vad det gör på internet genom att prata med dem kan de vidta andra åtgätder för att inte hamna i denna situation.
Men det är lätt att skylla ifrån sig på ett stort elakt företag när föräldraskapet blir för svårt.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Istället för "var är föräldraansvaret" är den viktigare frågan "var är Daniel och Helena"?
Skicka en kommentar