torsdag 6 mars 2008

Motion till Förbundsstämman

Motion angående trafikavgift

Enligt Vägverkets Pressrelease 2008 02 28 är nästan en fjärdedel (ca 24 % ) av alla fordon på en tillåten totalvikt om max 35 ton, överlastat. Detta är dock en förbättring från året innan.
På grund av långvarig belastning av tungtrafik är nu Essingeleden föremål för ett akut renoveringsbehov endast för att den inte ska kollapsa.
Vägverket har en budget om ca 8 miljarder kronor för underhåll av Sveriges vägnät vilket är en halv miljard under vad det planerade underhållet totalt kommer att kosta, enligt generaldirektör Ingemar Skogö. I och med detta kommer kostnaderna i Sverige för privatpersoner och näringslivets transporter att öka.

Enligt undertecknad så består en hel del av den överlastade trafiken av utländsk kommersiell trafik. Dessa fordon sliter på Sveriges vägar utan att på något sätt bidraga till dess underhåll och utbyggnad. Idag råder en stor snedfördelning på marknaden mellan dels åkerier som beskattas hårt i Sverige med diverse punktskatter, skenande drivmedelskostnader och höga lönekostnader, och mellan utländska åkerier som inte har dessa kostnader och samtidigt överstiger lastvikter.

För att möjliggöra en fortsatt utbyggnad av våra vägar och en överlevnad av svensk åkerinäring bör Sverige införa någon form av avgift för utländsk kommersiell trafik. Inom EU är vägtullar ingen ovanlig syn, något som svenska åkerier som kör på utlandet får betala. Dessa avgifter används senare för att bekosta underhåll och utbyggnad av vägnätet.

Med anledning av ovanstående yrkar jag:


Att Moderaterna i Östergötlands arbetar för ett införande av trafikavgift för utländsk kommersiell trafik,

Samt

Att sända motionen vidare till Moderaternas arbetsstämma.

Inga kommentarer: